Här är Niqab förbjudet!! Heltäckande slöja bannlyst på Stockholmsskola






Åsö vuxengymnasium i Tensta vill tvinga Alia Khalifa att sluta med heltäckande slöja – annars har hon inte på skolans barnskötarutbildning att göra.
– Skulle jag tvingas ta av mig den utstyrsel som får mig att må bra och känna mig trygg, då skulle jag välja bort studierna. Och jag vet många andra som tänker likadant, säger Alia till Metro.

Bråket kring hennes så kallade niqab började strax efter att hon börjat utbildningen i januari i år. Hon togs åt sidan och upplystes om skolans regler: vanlig slöja är tillåten, ansiktsslöja är det inte.

Hon vägrade att lyda och anmälde skolan till diskrimineringsombudsmannen.
Under tiden bär Alia fortfarande plagget i skolan. Att det skulle hindra undervisningen, som skolan hävdar, anser hon är struntprat.

Skolborgarrådet Lotta Edholm (FP) menar att det även finns säkerhetsmässiga skäl till att man inte får dölja sitt ansikte, inte minst efter skolmassakrerna i Finland.

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=3107454

Populära inlägg i den här bloggen

Freeedag!

Tankestund!

uno