Den stora dagen!

Ja i dag är det den stora dagen jag har läst ut Koranen. Jag sitter och funderar lite hur allt började egentligen. För i början på förra året hade jag inte en susning på att jag skulle läsa Koranen, bli muslim och be. Fanns inte en tanke på det.

i och för sig har jag alltid "bett" till gud på ett kristet sätt då och vart i kyrkan bitvis pga av barnen osv osv...Men som de flesta jag tror är just det där biten med Jesus som jag inte har fått till det i hela mitt liv. Be till en gubbe som hänger på ett kors. Nej..Och man hade den känslan att gud liksom blev åsidosatt... Så nån större aktivitet har man inte haft inom kyrkan.

Sen börja jag prata med min man över nätet och vi diskuterade, vad jag trodde och vad jag hade för syn på livet..och vi bollade fram och tillbaka i ämnet. och jag tog upp just det där med Jesus då och märkte att han hade samma tankar som jag.. alhamdulillah..

Men i alla fall sommaren förra året var väldigt rörigt och det hände många prövningar alhamdulillah men det ska ju vara så..

I alla fall var jag nere i Stockholm i hela sommaren förra året och skulle av en händelse upp till Mora igen för att fixa en del saker...och grannen skulle bjuda på kaffe och vi satt och prata lite dels min röriga situation med barnen.

Och då sa hon att hon hade läst Koranen och det gör henne lugn! Och hon rekommendera att jag skulle läsa den. Men hon är inte muslim själv...

Och efter ett par dagar åkte jag ner igen och berätta händelsen för min man och sa, fixa Koranen så kan jag i alla fall läsa den.

När jag såg den tänkte jag hur ska jag klara detta.. Har aldrig varit en bokläsare pga att har svårt att koncentrera sig ev lite dyslexi varning.

Men tänkte jag det får väl ta den tid det tar tänkte jag. Och jag börja läsa och kände att det här kan jag ju redan... jag har läst detta förut..alhamdulliah att jag började läsa..

Det är det bästa som ha hänt mig och jag känner nu verkligen att efter ett år att det är verkligen de jag har sökt efter hela mitt liv....hela livsstilen och allt! Att det är ju så det ska vara...

Tänk om alla bara kunde sätta sig ner och läsa och fundera...hur är det egentligen... så märker man att när man läser så faller liksom pussel bitarna på plats..

Och sen måste jag verkligen ge en syster en stor kram! Den första syster jag kom i kontakt med.. Mashallah vad glad jag är att min man kom en dag.. med luren här en svensk konvertit prata!

Barkaallahu feeki! För att du fanns/finns där och alla hijabbar och kläder jag fick och allt stöd och vägledning!! fniss!!Haha jag kan se mig själv till en början inlindad i någon konstig jag vet inte vad jag hade på huvudet då!

Och det blev också steget till att jag träffade alla andra systrar som också har varit ett stort stöd och hjälp!! det är nästan så man börjar och gråta! Barkaallahu feeki alla! Må Allah belöna er!


Mashallah vad jag är lycklig! Jag tackar Allah för att ha lett mig in på rätt väg...ameen

Och nu sitter jag här och har läst ut denna fantastiska bok!

Mashallah!!..Jag är stolt över mig själv! Och känner mig starkare och starkare för varje dag som går..

Bara det här med att gå ut bland folk.. med hijab bryr jag mig inte längre.. som jag kände förut att det var jobbigt när folk stirra... men alhamdulillah jag har funnit min ro nu och inshaallah...kanske en dag kan jag läsa den på arabiska med..

Kram/Fatima

Al-Fatihah (Ingressen)

[1:1] I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN
[1:2] Lov och pris tillkommer Gud, världarnas Herre,
[1:3] den Nåderike, den Barmhärtige,
[1:4] som allsmäktig råder över Domens dag!
[1:5] Dig tillber vi; Dig anropar vi om hjälp.
[1:6] Led oss på den raka vägen -
[1:7] den väg de vandrat som Du har välsignat med Dina gåvor; inte de som har drabbats av [Din]
vrede och inte de som har gått vilse!

Populära inlägg i den här bloggen

Freeedag!

Tankestund!

uno