havre tekakor

16 st
Det här behöver du :
1 pkt jäst
5 dl mjölk
2 ½ dl havregryn
150 gram smör
1 dl socker
1 tsk salt
10 – 12 dl vetemjöl special

GÖR SÅHÄR :
Häll 4dl mjölk över 2 ½ dl havregryn, låt de stå och sväll i en bunke i ca 2 timmar!

***PAUS 2 TIMMAR***

Smula jästen i en degbunke & häll på 1 dl kall mjölk & rör ut den! Smält smöret & häll på mjölk + havregrynsblandningen som nu fått svälla till en tjock gröt. Värm allting i kastrullen till 37 grader. Häll sedan på allting i den lösta jästen och tillsätt socker, salt & nästan allt mjölet. Knåda till en smidig deg och låt sedan jäsa ca 30 min. Ta upp degen på mjölat bakbord & kavla ut en stor platt deg, ta ut runda tekakor med en upp&ner-vänd skål el. dyl. Lägg på plåt och låt jäsa 40 min. Strax före gräddning; nagga tekakorna med gaffel, grädda ca 10 min i 220 grader.


tips från mig: jag brukar ta välling i stället för mjölk, sen byter jag ut sockret till samma mängd sirap i stället. och jag lät havreblandningen svälla under natten..

GOTT.. alhamdulillah!

Populära inlägg i den här bloggen

Freeedag!

Tankestund!

uno